top of page

Gastblog #1: Fotografe Silvia


Graag wil ik jullie voorstellen aan Silvia, een beginnend fotografe. Regelmatig maakt zij foto’s van dieren, gebouwen en de natuur en deelt deze op sociale media. Ook heeft ze al enkele opdrachten gedaan. Om haar wat meer bekendheid te geven, heb ik haar ‘geïnterviewd’.

1. Hoi! Wil je jezelf even voorstellen? Hoi! mijn naam is Silvia Maat en ik ben 27 jaar. Mijn hobby’s zijn fotograferen, tekenen en alles wat met dieren te maken heeft. Ik ben lekker vrijgezel en nog inwonend bij mijn pa en ma. Momenteel werk ik bij Action, maar mijn doel is om meer met mijn fotografie te doen en daarvan rond te kunnen komen. We hebben thuis 2 honden, 3 katten en een fret.

2. Hoe ben je ooit met fotografie begonnen en wat vind je er zo leuk aan? Vroeger vond ik het al leuk om foto’s te maken. Toen nog met wegwerpcamera’s. Wat ik zo leuk vind aan fotografie zijn de vele opties die je hebt. Het is veel meer dan het indrukken van een knop. Er zijn zoveel dingen te leren over de juiste bewerking. Het vinden van de juiste hoek en belichting bijvoorbeeld, maar als je eens zorgt voor minder belichting levert dat soms verrassende plaatjes op. Ik leer deze technieken mezelf aan zonder het gebruik van boeken of filmpjes.

3. Welke camera(‘s) gebruik je? En welke extra lenzen heb je? Ik fotografeer met een Nikon D3300. Daarbij heb ik de volgende lenzen: 18-55 mm/ 70-300 mm/18-200 mm/70-200 macro mm. Voor de minder professionele foto’s maak ik gebruik van een Fuijifilm Finepix. Deze heeft een vaste lens, waardoor ik minder hoef mee te nemen. De macrolens van deze camera is ook beter dan die van mijn Nikon. Welke camera ik gebruik ligt vooral aan het doel van de foto’s.

4. In wat voor een programma’s bewerk je je foto’s ? De fotoprogramma’s die ik gebruik voor fotobewerking en – bewerking zijn Photomatix, zonder Photo studio en Gimp.

5. Wat fotografeer je het liefst? Voornamelijk dieren en landschappen. Dieren zijn altijd een uitdaging omdat ze weinig stil kunnen zitten en snel zijn afgeleid. En het landschap zorgt altijd voor verrassend mooie plaatjes. De kleuren komen mooi uit en je hebt een grote keuze qua bewerking. Maar macro is ook een favoriet, voornamelijk bij insecten en bloemen.

6. Waar kunnen mensen je werk bekijken? Speciaal voor mijn foto’s heb ik een Facebook pagina en een Instagram account aangemaakt. Deze vind je door op de link te klikken.

7. Kunnen mensen je ook contacten voor een opdracht? Heb je daar een vaste prijs voor? Mensen kunnen altijd contact met me opnemen via mijn Facebook pagina. Aan de hand van hun wensen kan ik een kostenplaatje maken.

Joyce: Bedankt dat je mee wilde werken aan dit artikel. Ik hoop dat je op deze manier nog meer mensen bereikt die van jouw fotografie stijl houden. Wellicht levert het je nog wat opdrachten op!

Heb jij ook een bijzondere of leuke hobby, een aandoening of ziekte of iets anders dat je zou willen delen op mijn blog? Stuur dan een mail met een samenvatting van jouw verhaal naar sparklingthoughts@gmail.com. Wie weet komt jouw verhaal dan terug in een gastblog.

Recente berichten
bottom of page