top of page

4 mei: Nationale dodenherdenking


Er stonden wat blogs op de planning die o.a. door mijn verjaardag wat later in de week verschijnen, maar deze kon ik echt niet verplaatsen! 4 mei, vandaag herdenken we de gevallenen vanaf de tweede wereldoorlog door twee minuten stil te zijn. Op de Waalsdorpervlakte, op de Dam, overal wordt erbij stil gestaan. Twee minuten die voor mij steeds meer gaan betekenen.

Vandaag is het 4 mei, de dag van de nationale dodenherdenking. Vanavond om 20.00 uur zijn we 2 minuten stil om degene te herdenken die zijn overleden vanaf de tweede wereldoorlog, maar ook de oorlogssituaties en vredesmissies nadien.

Ik denk op deze dag aan meer mensen. Aan mijn opa en oma, aan de mensen die omgekomen zijn omdat ze op de verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats waren. Mensen die door IS zijn gedood in onder andere Parijs en Brussel. Verdrietige gebeurtenissen waarvan de slachtoffers even zo goed het respect en de aandacht verdienen.

De laatste week/weken is er ook in de media op verschillende manieren aandacht besteed aan dit moment. Bijvoorbeeld in Koffietijd. Daar waren op 2 mei Sidney en Fabian van het comité 4 en 5 mei te gast. Zij zijn de initiatiefnemers van de 2 belminuten stilte. Het idee is dat iedereen tijdens de herdenking ook zijn smartphone uitschakelt vanaf 19.59 uur omdat het vaak enorm afleidt. Er komen zo vaak berichtjes binnen of dat men foto’s gaat maken van de omgeving. Door hem uit te schakelen ben je bezig in het nu en het toont meer respect voor de slachtoffers. Het moment wordt dan zo puur mogelijk. Het hele fragment kan je hier terugkijken. Ikzelf zet mijn telefoon niet helemaal uit, maar hij gaat wel op vliegtuig-stand en ik leg hem op de kop neer zodat ik niet een knipperend lampje zie als er wel iets binnenkomt. Daarnaast stream ik, omdat ik geen tv-abonnement heb, de herdenking vanaf de Waalsdorpervlakte. Deze vind ik zelf indrukwekkender dan die op de dam.

Daarnaast werd er door Christa Noëlla op Facebook het volgende geplaatst: “Ik heb altijd uit respect meegedaan aan de Dodenherdenking op 4 mei. Dit jaar heb ik besloten om er niet meer aan mee te doen. Ik vind dat de Dodenherdenking zijn waarde heeft verloren door de hypocrisie van de samenleving. Voor mij heeft 4 mei geen zin wanneer we het opkomende fascisme en moslimhaat in Nederland gewoon zijn gang laten gaan. Daarnaast vind ik dat de geschiedenis van mijn voorouders ook herdacht moet worden. Ik wil niet meedraaien in een eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis, waar Nederland een zeer belangrijke rol in heeft gespeeld. Ik kan niet met een stalen gezicht de slachtoffers van fascisme herdenken wanneer wij elke maand nazi’s laten rond marcheren in de Nederlandse steden onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Hoe kunnen wij het ermee eens zijn dat dit vreselijke verleden nooit meer mag gebeuren terwijl wij ondertussen bommen op Syrië gooien? Ik doe niet meer mee aan Dodenherdenking. Ik denk dat het een veel mooier signaal is als wij een betere toekomst kunnen achterlaten voor de jongere generatie door het hedendaags fascisme te bestrijden en door te dekoloniseren. Juist omdat wij moeten leren van het verleden en niet moeten vergeten. Hierop kwamen verschillende reacties waardoor ook ‘wel 4 mei voor mij’ ontstond en mensen een selfie met dit op een bordje plaatsten. Ik vind het zelf heel belangrijk wel op 4 mei te blijven herdenken, want aan al die overledenen hebben wij onze vrede en vrijheid te danken. Dit betekent niet dat ik de moslim- of rassenhaat goedkeur, maar dat ik dit los vind staan van elkaar. ​

Het herdenken doet mij beseffen hoe goed we het eigenlijk hebben in ons landje, ondanks dat we vaak klagen over de dingen die misschien minder goed zijn geregeld. Maar tegelijkertijd maken bijvoorbeeld de gebeurtenissen in Brussel me ook angstig, want het komt steeds dichterbij.

Vanavond ben ik om 20.00 uur 2 minuten stil, opdat we niet vergeten. Doen jullie met me mee?

Recente berichten
bottom of page