top of page

Dromen over de toekomst


Als je nog klein bent begint het al, dromen over de toekomst. Iedereen die je tegenkomt vraagt je hoe oud je bent en wat je later wilt worden. Voor mij was dat eerst kapper, daarna juf. Hoe ouder je wordt des te meer dit beeld veranderd. Je ontdekt steeds meer wat voor een persoon je bent en wat je denkt dat daar bij past.

In de pubertijd gebeurt dit natuurlijk nog meer. De mensen om je heen zijn je referentiekader en mede aan de hand daarvan bepaal je voor jezelf wat je later wel wilt en niet wilt. Het hardst roepen we natuurlijk ‘ik wil niet op mijn ouders lijken!’, maar hoe erg heb je dat in de hand als dát je voorbeeld is geweest?

Toen ik voor de eerste keer mijn HAVO examens niet haalde was ik heel verdrietig, iedereen ging van school en ik bleef zitten. Het jaar moest overnieuw en gelukkig haalde ik het dat jaar wel. Daarna, in 2010, ging ik Maatschappelijk werk & dienstverlening studeren en dacht ik echt dat dat het voor me was, mensen helpen met het oplossen van problemen. Echter, ik werd ziek zonder ooit te weten wat ik had en moest stoppen met de opleiding die toch ook wel heel zwaar was. Ik moest mijn weer toekomstbeeld bijstellen. Het jaar erop deed ik MBO 3 secretaresse. Een opleiding die ik heb afgerond en waarbij ik hoopte zo snel mogelijk te kunnen werken, wederom was/ben ik ziek (sinds 2011) en weer zonder diagnose. Dus mijn toekomstbeeld moe(s)t voor de derde keer opnieuw worden bijgesteld. Wil je weten hoe mijn ideale toekomstbeeld er nu uit ziet? Ik vertel het hieronder in categorieën.

Nog even een kleine noot voor ik begin: inmiddels weet ik dat je niet alles in de hand hebt, dat er altijd wel iets kan gebeuren waardoor je je doel of leven moet bijstellen. Daarom vind ik het ook heel moeilijk om opnieuw weer een toekomstbeeld te maken, maar je kan natuurlijk altijd een bepaald beeld hebben van hoe je het graag zou willen, een wens.

Werk: Op dit moment werk ik niet, maar ik ontvang een Wajong uitkering waardoor ik in staat ben mezelf te onderhouden en ook leuke dingen te doen (ook al is dit niet altijd makkelijk). Van huis uit was ik het al gewend om op te letten waar je geld aan uitgeeft zodat je goed rondkomt. Ik heb géén slechte jeugd gehad wat dat betreft, maar toch hoop je dat je het zelf iets beter krijgt.

Nu ik chronisch ziek ben heb ik voor mezelf wel duidelijk dat ik nooit fulltime zou kunnen en willen werken. Mijn streven en hoop is dat ik op ten duur in staat ben 4 à 5 ochtenden per week te werken, zo’n 20-24 uur. Op die manier verdien je je geld in plaats van dat je het krijgt, voel je je nuttig, heb je dagelijkse interactie met mensen én kan ik goed mijn eigen grenzen bewaken. Ik heb echt momenten nodig om weer op te laden. Daarnaast vind ik het heel belangrijk tijd te hebben voor andere dingen die ik belangrijk vind. Dit zijn onder andere mijn hobby’s, vrienden, familie en later hopelijk een gezinnetje, maar ook tijd voor mezelf.

Tegenwoordig heerst er echt een cultuur waarin iedereen alleen maar druk is, overwerkt, van hot naar her vliegt om alle ballen in de lucht te houden en veel stress ervaart. Daarnaast houden ze dan amper tijd over voor zichzelf of sociale contacten. Prima als je daar gelukkig van wordt, maar ik wil daar niet bij horen!

Wat type werk betreft hoop ik dat ik mag gaan doen wat ik echt leuk vind en waar ik goed in ben. Of dat nou iets op het gebied van schrijven is, op een kantoor werken als secretaresse of misschien wel een combinatie van beide… Ik vind al die opties goed. Ik vind sociale contacten nog steeds heel belangrijk, dat is wel echt een voorwaarde die ik stel.

Gezinssituatie: Al zolang ik me kan herinneren heb ik een grote wens om moeder te worden. Met vlagen is deze wens extra sterk, maar gelukkig wint mijn verstand het na jaren nog steeds. Als het me gegund is zou ik het liefst twee kindjes willen, waarbij het belangrijkste is dat ze gezond zijn. Het geslacht vind ik veel minder belangrijk.

Wel vind ik dat je daarvoor een goede basis moet hebben. Een stabiele relatie, een (redelijk) vast inkomen en een huis waarin genoeg ruimte is voor kinderen, maar ook voor jezelf. Je even terug kunnen trekken is heel belangrijk. Daarnaast is een redelijk stabiele gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch, natuurlijk ook belangrijk.

Ook al een lange, diepgewortelde, droom is om ooit een trouwjurk aan te mogen en me te verbinden aan iemand die echt mijn soulmate is. Niet alleen als partner, maar ook als maatje. Iemand die je aanvult, aanmoedigt en het beste in je naar boven haalt.

Huisdieren zijn natuurlijk ook altijd welkom alleen wordt dat wel een dingetje… Ik ben dol op katten, maar enorm allergisch ervoor. Zo ook met konijnen, ik kan niet tegen het hooi. Momenteel heb ik een hamster, een prima huisdiertje dus dat blijft zeker een optie. Bij mijn ouders thuis hebben we een hondje, dat vind ik ook echt geweldig. Wie weet ooit…

Dit is het hondje van mijn ouders.

Wonen: Ik heb totaal niet de wens om in een gigantisch huis te wonen. Het is natuurlijk heerlijk om veel ruimte te hebben, maar wat moet je ermee. Oké, het volgende gaat klinken alsof je wel een gigantisch huis nodig hebt, maar dit is ook gewoon mogelijk in een rijtjeswoning.

Het belangrijkste vind ik een aparte slaapkamer van de woonkamer waar een tweepersoonsbed in past. Ik slaap nu al zolang in een eenpersoonsbed, maar zou graag wat meer ruimte willen. Of gewoon ruimte om iemand naast me te kunnen hebben liggen. Ook zou ik heel graag een eigen hobbykamer willen. Een plekje waar ik kan relaxen en lekker kan knutselen of schrijven zonder steeds alles op te moeten ruimen omdat het zo rommelig oogt. Een hobbyplek vind ik ook belangrijk voor een partner. Daarnaast zouden eventuele kindjes wel echt hun eigen kamer krijgen. Al met al zit je dan dus wel op 5 (!) slaapkamers. Oeps!

Het prettigste zou zijn als er in de badkamer een bad en aparte douche zou zijn en een 2e wc (dus boven en beneden een). Hier heb ik alles op 1 verdieping, in mijn vorige studentenhuis moest ik eerst een trap af. Dit laatste is echt niet leuk als je veel pijn hebt. En je wordt natuurlijk minder koud als je er ‘s nachts uit moet haha!

Een vaatwasser vind ik niet per se nodig, een combioven wel! Heerlijk om zowel een magnetron als oven te hebben en dat het maar de ruimte van een apparaat in neemt. Daarnaast vind ik het wel lekker om genoeg ruimte te hebben om op te werken als ik aan het koken of bakken ben.

Mijn interieur stijl is landelijk en modern. Orde vind ik ook belangrijk. Dat betekent dus dat ik het storend kan vinden als cd’s zichtbaar zijn. Een boekenkast vind ik dat wel weer erg leuk en sfeervol, mits hij er een beetje netjes uit ziet. Het lijkt me echt heerlijk als er een grote eettafel in de kamer past, dat geeft ook altijd een idee van sfeer en gezelligheid! Ben ik met al deze punten heel veeleisend?

Hobby’s: Ik zou heel graag beter willen worden in het schrijven, zodat ik op ten duur een boek uit kan brengen. Of misschien wel meerdere . Ook fotograferen zou ik best willen verbeteren. Zoals ik gisteren al schreef in het artikel ‘Alles over mijn blog’, zou ik een kans om eventueel professioneel te bloggen ook niet laten gaan.

Gezondheid: Ik hoop in de toekomst op alle vlakken wat gezonder te zijn. Er mogen best wat kilo’s af, maar mijn eerste focus ligt op het lichaam en de psyche. Ik hoop echt dat daarin op een gegeven moment meer stabiliteit in komt en een manier waarop ik toch zoveel mogelijk kan blijven doen van wat ik leuk vind. Mezelf echt leren kennen en ontdekken, weten wat ik wel of niet wil en daarvoor uit durven komen vind ik ook belangrijke aspecten om mee bezig te gaan.

Vriendschappen: Als laatste punt stip ik vriendschappen nog even aan. Natuurlijk hoop ik dat de vriendschappen die ik nu heb blijven bestaan en misschien nog wel hechter worden. Mijn vriendengroepje bestaat vooral uit het mannelijke geslacht, hier kan ik volgens mij gewoon wat beter mee over weg. Op momenten dat ik foto’s voor bij zie komen van een hele groep vriendinnen steekt dat wel een beetje. Ik heb nooit veel vrienden gehad hoe graag ik dat ook zou willen. Wat is er nou leuker dan een hele groep meiden om uitjes mee te beleven, maar ook je vrijgezellenfeest, baby shower of iets in die richting. Wie weet komt dat nog, maar tot die tijd ben ik zeker heel blij met de mensen die ik nu om me heen heb!

Dit was mijn eerste blog rondom mijn dromen. Best een persoonlijk blog, maar ook leuk om zo eens op papier te zetten. Hopelijk vonden jullie het leuk. Wat zijn jullie dromen?

Recente berichten
bottom of page