top of page

Concerten Racoon & VanVelzen


Deze week ben ik op zowel de donderdag als de zaterdag naar een concert geweest. Op donderdag naar de theatervoorstelling “Call it luck” van VanVelzen en de Hibby gb’s (een Keniaanse groep vrouwen) en op zaterdag de theatervoorstelling “All in good time” van Racoon. Vandaag vertel ik jullie wat ik van deze voorstellingen vond!

VanVelzen en de Hibby gb’s:

Later dan verwacht opende de zaal voor de voorstelling. Op de trap in de gang was echter een prima plek om te wachten. Al snel stonden er aan weerszijden een enorme rij wachtende fans. Het bleek niet uitverkocht te zijn, want zelfs de balkons zouden niet gebruikt worden. Dit vond ik wel opmerkelijk. Ik had verwacht dat er meer animo zou zijn.

Ik was erg nieuwsgierig naar de voorstelling, vooral omdat ik een aantal jaar geleden in Deventer naar zijn vorige voorstelling ben geweest. Ik had geen idee wat ik kon verwachten aangezien hij niet alleen met zijn eigen band op zou treden, maar versterking mee had genomen.

Rond 20.15 uur begon het. Zijn band kwam op vanaf de zijkant van het podium, maar Roel was zelf nog nergens te bekennen. Verderop in het nummer Homesick, waar ze mee begonnen, zag je hem achter het ‘open raam’ staan wat in het decor verwerkt zat. Al snel kwamen ook de Hibby gb’s erbij en zij versterkten eigenlijk bij bijna alle nummers. Er werden vooral nummers van de nieuwe plaat gespeeld, maar natuurlijk mochten ‘Baby get higher’, ‘When summer ends’ en ‘The rush of life’ niet ontbreken. De interactie met het publiek was heel fijn. We werden uitgenodigd om op onze plek mee te dansen en mee te zingen. Onder andere het nummer Jambo Bwana een liedje in het Swahili. Tussen de nummers door las Roel delen uit zijn reisdagboek naar Afrika voor, een mooie toevoeging in het geheel.

Er zat ook een pauze in, iets wat ik persoonlijk jammer vind, omdat je dan snel uit de sfeer raakt. Aan het einde van de show zong Van Velzen een nummer voor de Hibby Gb’s omdat ze over 2 weken afscheid van elkaar moeten nemen. Langzaam verdwenen zij (de vrouwen) steeds verder naar achter in de zaal naar de backstage ruimte. Daarna was er tijd voor een signeersessie en foto’s. Omdat we een uur op de bus moesten wachten hier gebruik van gemaakt Kortom: Ik vond het echt een super toffe avond! Ik voelde me overdag niet zo happy, maar dit maakte heel veel goed! Dit concert krijgt van mij 6/6 sterren. Mede omdat Roel écht tijd nam voor zijn fans achteraf en met iedereen een praatje maakte. Ik houd van dat extra stukje aandacht.

 

Racoon

Gisteren was het tijd voor het Racoon concert, de 1e van de 2 die ze in Groningen zouden geven. Nog nooit had ik ze live gezien, maar hun muziek is veel belovend. Vooral van de zanger vind ik dat hij een heel herkenbare, maar ook eigen stemgeluid heeft die je in elk nummer weer herkent. Hierdoor was ik ook erg nieuwsgierig naar hoe deze band live zou klinken.

Aangezien het een theatervoorstelling was, maar de zaal geen theaterzaal was het toch een beetje zoeken. Het geluid was overigens erg goed en ik kende ongeveer de helft van de nummers. Nummers als ‘Oceaan’, ‘Shoes of lightning’ en ‘Mercy’ kwamen voorbij, maar heel iets aangepast zodat het meer in het theater paste. Het was voor hen ook de eerste show in de Oosterpoort waarbij iedereen zat. Ik miste wel het nummer ‘Brother’, ‘Laugh about it’ en ‘Feel like flying’, maar gok dat deze niet bij hun idee van een theatervoorstelling past.

Op het podium waren heel veel lampen geplaatst. Deze waren gelukkig niet zo fel als dat ik ze verwachtte. De humor van Bart, de zanger, paste wel bij mijn soort humor. Daarnaast vertelde hij bij een aantal liedjes waar de inspiratie vandaan kwam of voor wie het geschreven was. De overige bandleden zongen ook bij een nummer mee. Het ging van heel klein tot toch het dak er af! En aan het einde kregen we best een ‘stijf hol’, zoals Bart dat zei waardoor het extra fijn was even te kunnen staan . De pauze vond ik bij dit concert ook iets minder erg. Even staan en wat drinken kan soms erg prettig zijn. Door de rook kreeg je best een droge keel.

Ik ben heel blij dat ik ook dit concert mee kon maken, ondanks dat ik me die middag wat ziek voelde. Tijdens een concert vergeet je dat toch even. Dit concert krijgt van mij 5 van de 6 sterren. Nog even twee foto’s erbij, sorry voor de slechte kwaliteit!

Dit was mijn mening en review van deze concerten. Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen. Zijn jullie onlangs nog naar een concert geweest? Zo ja, welke en hoe was het? :)

Recente berichten
bottom of page