top of page

Gastblog #2: Daisy is hoog sensitief.


Daisy

Vandaag is het weer tijd voor een gastblog. Graag wil ik jullie voorstellen aan Daisy. Zij is hoog sensitief. We raakten hierover in gesprek naar aanleiding van mijn blogpost over Misofonie. Om dit onderwerp meer bekendheid te geven deel ik vandaag dit artikel met jullie. Hiervoor heb ik haar 'geïnterviewd'. Daarnaast kunnen jullie meer over Daisy te weten komen door haar blog te lezen.


  1. Wil je jezelf even voorstellen? Mijn naam is Daisy, ben 24 jaar, ben getrouwd en zwanger van de eerste. Mijn hobby’s zijn lezen, wandelen en verhalen schrijven. Ik heb op dit moment tijdelijk werk als administratief medewerker via een uitzendbureau.

  2. Wat houdt hoog sensitief zijn in? HSP (Highly Sensitive person) houdt in dat je meer dan gemiddeld gevoelig bent voor prikkels en indrukken. Ook merkt zo'n iemand meer signalen en details op. Alles wat je waarneemt wordt sterker waargenomen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat je sferen in een kamer direct opmerkt en je dat ook beïnvloed, maar ook dat je slecht kan tegen harde geluiden of hele erge drukte.

  3. Zijn er bepaalde triggers die erger zijn dan andere situaties? Ja, drukkere omgevingen zijn voor mij niet geschikt, daarvan raak ik overbelast. Ik ga bijvoorbeeld niet naar grote feesten of evenementen. Ook winkelen op drukke momenten zoals koopavond ontloop ik. Hier zijn veel mensen, harde geluiden en vaak kleine ruimtes. Dit ontloop ik dus omdat ik er uitgeput van raak en er geïrriteerd van word. Ik heb er meestal een dag of drie voor nodig om van zo iets bij te komen. Pas na drie dagen merk ik dat ik weer wat kan en niet meer zo moe ben. Ook is het wel eens lastig dat ik emoties van anderen ervaar. Als iemand anders huilt, huil ik, als ergens de sfeer in een kamer verdrietig of juist boos is, voel ik dat meteen en wil ik er weg, omdat het mij beïnvloed.

  4. Waaraan merk je zelf dat je hoog sensitief bent? En waar merken anderen dat aan? Ik merk zelf aan wat ik bij vraag drie heb ingevuld. Ik kan geen drukkere omgevingen hebben. Dit is wel eens lastig omdat je soms bepaalde dingen niet kunt ontlopen of toch graag wilt doen. Het nadeel is echt dat ik dan erna meteen op bed ga en volledig uitgeput ben. Als ik dat niet doe, dan merkt mijn partner dat ik geïrriteerder ben en ook erg bleek zie. Anderen kunnen verder ook merken dat ik in nieuwe omgevingen erg stil en teruggetrokken ben. Ik bemoei me niet met mensen en kijk de kat uit de boom. Veel mensen noemen het verlegen, maar ik heb meer tijd nodig om de nieuwe situatie op mij in te laten werken. Dat gaat niet zo snel als bij anderen omdat ik de indrukken en prikkels heftiger ervaar.

  5. Wat zijn goede manieren voor jou om er mee om te gaan? Heb je tips voor anderen? Voor mij is het een goede manier om niet erheen te gaan en als ik toch ga, neem ik mijn mp3 mee en doe ik de oortjes in. Ook heb ik oordoppen in mijn tas. Als ergens geluid te hard is, doe ik beide of maar één van de twee in. Dit scheelt al in het geluid. Verder zoek ik op drukke plekken, meestal de plek op waar het iets rustiger is, in een vensterbank of toch buiten, dat laatste het liefst. Als ik het echt niet kan ontlopen, ga ik wel en accepteer ik de klachten achteraf. Ik loop wel wat vaker naar de wc om me toch even terug te kunnen trekken en ik geef meestal snel aan dat ik vroeg naar huis ga. Verder kan je op verjaardagen vroeg gaan, of aangeven dat je liever een andere keer komt. Een goede tip is verder om af en toe ontspanningsoefeningen te doen. Ik doe zelf het liefst een spierontspanningsoefening, hiervan kan ik helemaal ontspannen. Dit vind ik fijn, niet alleen om de HSP maar ook om dat ik last heb van verhoogde spierspanning.

  6. Wat zijn de voor- en nadelen van hoog sensitief zijn? (kwaliteiten en minpunten bijvoorbeeld) Voordelen: - Ik ben heel empathisch, ik voel met anderen mee, mensen voelen zich hierdoor snel begrepen en komen ook naar mij toe om hun verhaal kwijt te kunnen. - Ik heb een sterke intuïtie. - Ik ben creatief en heb veel fantasie, vandaar dat ik schrijven ook heerlijk vind. Ik kan uit allerlei dingen inspiratie weghalen. Nadelen: - Ik kan niet tegen drukte en wil dan ook niet uitgaan of naar drukke evenementen en feesten. - Ik raak snel overprikkeld. Een dagje winkelen is voor mij uitputtend en heb ik drie dagen voor nodig om bij te komen. - Verder kan ik slecht grenzen aangeven En ben ik bang voor kritiek, dingen fout doen en afwijzingen. Ik wil dingen altijd goed doen, anderen mogen dezelfde fouten wel maken, ik niet.

  7. Heb je er medicijnen voor? Nee, geen medicijnen.

  8. Word je beperkt door HSP? Het beperkt me in sommige activiteiten. Ik ging om de drukte bijvoorbeeld nooit uit, ook al waren mensen er wel heel enthousiast over. Verder zijn er mensen die me hierdoor als verlegen omschrijven, terwijl ik dat niet ben als ik één op één met iemand ben of in een kleiner groepje. Ik heb extra tijd nodig om situaties te verwerken. Hierdoor kan ik later reageren op dingen en snappen mensen mijn reactie soms niet omdat ik dan al in een andere situatie ben.

  9. Wil je verder nog iets met mij en de lezers delen? Vond het leuk om in te vullen. Bedankt dat je me ervoor hebt gevraagd.

Bedankt dat je met ons wat meer wilde delen over hoog sensitief zijn. Ik denk dat de lezers, net als ik, er veel van op kunnen steken. Fijn dat je zo open er over schrijft en je ervaringen ook deelt. Hopelijk heb je niet te vaak last van dit soort overprikkelende situaties.


Heb jij ook een ziekte/aandoening, een leuke of bijzondere hobby of baan of iets anders wat je met ons wilt delen? Mail mij dan met een korte omschrijving op: info.sparklingthoughts@gmail.com en wie weet staat jouw verhaal dan binnenkort wel op mijn blog.

Recente berichten
bottom of page