top of page

Revalideren | deel 4 - Sneller herstel en verandering


Het is alweer tijd voor update 4 rondom het revalideren. Ik ben gisteren begonnen aan deze vierde week en er zijn een aantal dingen veranderd. Vandaag kan je lezen hoe het vorige week donderdag en gisteren verliep.


Donderdag: Vandaag ging het in tegenstelling tot de dinsdag weer lekker soepel. Ik had bij fietsen het tempo er weer lekker in en heb de 5,65 km gehaald. Ik merk dat ik fanatieker word en als ik dichtbij een bepaalde afstand zit dit ook graag wil halen. Helaas gaat het getal niet meer omhoog wanneer de weerstand 0 is. Mijn bloeddruk wordt hier niet meer in de gaten gehouden en stiekem vind ik dit best wel fijn. We weten immers dat er hoge waarden uit zullen komen en dat is iets wat op dat moment toch niet veranderd kan worden. Vanaf volgende week mag ik proberen met een iets hogere weerstand te fietsen.


Bij fitness liep alles eigenlijk ook soepel. De apparaten voor de knieën blijven een obstakel. Wanneer ik deze uitvoer krijg ik standaard pijn. Ik heb echter wel aangegeven dat ik voor de overige apparaten graag wat meer uitdaging zou willen omdat ik het zo wel erg makkelijk vind gaan en het wel belangrijk is dat ik natuurlijk verder kom. Dit wordt ook vanaf volgende week ingezet.


Ik werd nog erg last gevallen door de spierpijn die ik de dinsdag bij fysiotherapie heb gekregen. Daarom hebben we ervoor gekozen vandaag bezig te gaan met bewegelijkheid. Ook hier ligt nog een behoorlijke uitdaging in, maar ik denk dat er zeker nog wat te behalen valt. Vanaf zondag moet ik mijn 20 minuten lopen met een paar minuten ophogen, uitdaging!


En ... *tromgeroffel* ... Vandaag had ik voor het eerst activiteiten therapie. En dit is zo leuk! We zijn bezig gegaan met zentangle, een tekenvorm. Daarnaast mocht ik uit een enorme voorraad boeken kiezen welke activiteiten op creatief vlak me aanspreken. Daar gaan we dan de komende weken mee bezig. Deze therapie is gericht op meer ontspanning, maar ook mensen ontmoeten buitenshuis. Best spannend, maar voor nu erg enthousiast!


Dinsdag:

Vandaag stond ik voor een nieuwe uitdaging. Ondanks de spierpijn van zondag had ik er wel zin in. Het eerste op het programma was fitness, helemaal prima! Vorige week had ik al aangegeven wel wat meer te willen proberen en daarom gingen vandaag alle gewichten 5% omhoog. Alleen de apparaten voor mijn benen zijn omlaag gezet, dit omdat ik er veel last van mijn knieën van krijg. Hiervoor is wel het aantal herhalingen met 5 omhoog gezet. Ik was niet ontevreden over hoe het ging en vond het zelfs nog prima te doen.


In de 1,5 uur pauze voordat het fietsen begon heb ik Gilmore Girls gekeken op mijn telefoon en mijn broodjes gegeten. Dit is trouwens wel heel erg lang. Ook ging ik weer even bij de hertjes kijken.


Na de fitness


Bij het fietsen ging de weerstand met 5 watt omhoog. Dit viel me wel even tegen. Het klinkt niet als heel veel, maar je voelt het wel degelijk. Dit was dus even flink aanpoten. Terwijl de twee mannen waarmee ik samen moest fietsen al aan de cooling down begonnen, was ik nog maar 25 van de 35 minuten op weg. Uiteindelijk voelde ik wel dat ik flink wat gedaan had, maar het was zeker niet onprettig.


Weer 45 minuten niets. Ik ging naar het Tuincafé om even wat eten te scoren. Alles was al opgegaan in de eerste pauze, dit blijft lastig inschatten. Daarna vast in de juiste wachtkamer gaan zitten en weer een aflevering gekeken.


Tijd voor fysio! Hier gingen we weer evenwicht en kracht oefeningen doen. Onder andere planken, buikspieroefeningen en bruggetjes maken. Ook moest ik op een bal zitten en mijn been strekken, terwijl ik evenwicht moest houden. Moeilijk is dat zeg! Evenwicht is niet mijn sterkste kant ;-).


Bij ergotherapie, het laatste onderdeel op de planning van vandaag, gingen we naar 'de slaapkamer'. Hier stond een ziekenhuisbed met verstelbare lattenbodem waar ik op moest gaan liggen. Nou ja, op het matras dan. De therapeut speelde wat met de stand van de lattenbodem totdat ik het minste spanning voelde. Hij vroeg me precies de nog wel gespannen plekken te noemen en probeerde door de instellingen te veranderen dit te verminderen. Erg prettig, maar ook weer een grote en wel op termijn nodige investering. Het kan namelijk echt veel schelen!


Ik merk dat ik na een dagprogramma sneller herstel van de vermoeidheid en dat de therapie al helpt voor het aanbrengen van veranderingen. Ja, de ene dag word ik wakker en denk ik 'mweh, dit wordt hem niet vandaag', maar er zijn ook dagen dat ik denk 'hé, de pijn is even wat minder aanwezig'. Dit is echt super fijn, want hierdoor word ik actiever. Ook vind ik het super fijn dat eigenlijk alle medewerkers van het Beatrixoord ontzettend vriendelijk zijn en stiekem is het ook wel een beetje gezellig.

Recente berichten
bottom of page