top of page

Persoonlijk | 3 van mijn grootste angsten


Vannacht ging het behoorlijk los wat onweer betreft. Ik lag in bed te wachten tot de lichtshow voorbij was en het rustig genoeg werd om te kunnen slapen. Onweer is een van mijn drie grootste angsten. Vandaag deel ik met jullie wat ik er zo erg aan vind.


Hoogtevrees:

Al van jongs af aan heb ik last van hoogtevrees en niet zo'n beetje ook. Vroeger durfde ik nog geen stoprand af, maar daar ben ik gelukkig wel overheen gegroeid. Toch is de hoogtevrees nooit helemaal weg gegaan. Zo vind ik sommige trappen echt dood eng, ga ik niet op een balkon staan bij een flat op een hogere verdieping dan verdieping 2 of 3 en vind ik het kijken naar bungeejumping of mensen op steigers echt vreselijk. Je zult mij dat dan ook nooit zien doen. Met vliegen heb ik dan weer geen problemen, want je zit dan zo hoog in de lucht dat je toch weinig tot niets ziet van het land onder je. Bovendien heb je er nog een heel wolkendek tussen zitten. Ook durf ik in een reuzenrad, maar dan moet ik zorgen dat ik de constructie in het midden niet zie, anders vind ik het wel eng.


Spinnen: Ja, echt. Ik heb een hekel aan spinnen. zeker van die grote waarbij je de haartjes op de posten ziet zitten. Heel af en toe durf ik een spin wel dood te maken, zonder gegil, maar dat zijn echt zeldzame keren. Voor de andere keren schakel ik mijn vader, moeder of vriend in haha (net afhankelijk van waar ik ben). Ik ben ook echt heel blij dat ik in een nieuwbouw studio woon hierdoor heb ik in 1,5 jaar tijd nog maar een spin gezien. Mijn vriend woont echter in een ouder huis, dus daar zit al een hele familie bij de voordeur, plus nog een paar in huis. Iek! Ik vind ze gewoon echt vies en eng.


Onweer: En dan als laatste dus onweer. Vroeger was ik al bang voor onweer en dit is nooit weg gegaan. Het liefst doe ik een lamp aan en duik ik ver weg onder de dekens. Ik heb dan ook een heuse radar ingebouwd, waardoor ik bij de kleinste lichtflits of het zachtste gerommel al wakker word. Meestal heb ik het ook als eerste door als het onweert. 's Avonds en 's nachts vind ik het het ergst, omdat het dan donker is en je alles nog beter ziet, maar ook overdag houd ik er niet van. Waarom ik het zo eng vind? Geen idee! Het is nou eenmaal zo. Soms ben ik zo bang dat mijn keel opzet en dichtgeknepen voelt. Hopelijk wordt het ooit beter.


Dit zijn mijn drie grootste angsten. Waar ben jij bang voor?

Recente berichten
bottom of page