top of page

Gastblog | Youri is een jonge fotograaf


Een aantal dagen geleden werd mijn foto op de Instagram van mijn blog geliked door Youri. Normaal klik ik dan even door naar het profiel om te kijken wat daar voor een foto's geplaatst staan. Bij het account van Youri was ik gelijk diep onder de indruk. Zo'n jonge jongen en dan zulke prachtige foto's, daar moest ik meer van weten! Ik vroeg hem of hij mee wilde werken aan een gastblog en die deel ik hier vandaag.


YouriStraverPhotography 📷

Hoi ik ben Youri! Ik ben een jonge Fotograaf van 12 jaar . Het meeste fotografeer ik in de Broekpolder, in Vlaardingen wat ook mijn woonplaats is. Na fotograferen doe ik het liefst, wandelen met mijn grote vriend Guus Wandelen in de natuur, Elke ochtend een foto plaatsen op Instagram met een verhaaltje erbij waar ik veel motivatie van krijg! En meer andere hobby’s heb ik eigenlijk niet, maar mijn allergrootste hobby is natuurlijk fotograferen. Ik doe een opleiding Havo/Vwo in Schiedam op het SG Spieringshoek.


Op mijn negende ben ik begonnen met fotograferen. Ik ben begonnen met de Sony camera van mijn moeder. Die ik ging gebruiken toen we naar een grote bungalow (een heel groot huis) gingen met de hele familie! We gingen omdat mijn oma 78 jaar werd geworden, en nu is het een soort ritueel geworden. Ik ging daar de vogels fotograferen! We hadden een hele tuintafel vol met voedsel voor de vogels! Dit jaar ging ik ook naar het Lorkenbos in Otterlo. Daar heb ik mijn eigen Sony camera gebruikt. Die had ik al eerder, mijn camera heb ik gekocht omdat ik ver in kon zoomen. Met mijn vorige Sony camera kon dat niet. Nu kan ik wel 50x inzoomen!


De camera die ik gebruik is een Sony camera en af en toe mijn telefoon. Het type van beide is Sony DSCHX3 en mijn mobiel is een Huawei P8. Het meeste gebruik ik mijn camera omdat ik daar meer mee kan bijvoorbeeld, inzoomen en betere scherpstelling. Maar ik ben er beide even blij mee! Ik gebruik mijn mobiel wanneer ik mijn camera niet bij heb en ik zie onderweg iets moois maak ik even een foto met mijn mobiel.


Ik ben steeds beter gaan fotograferen. Naarmate ik meer ging fotograferen en oefenen werd mijn resultaat steeds beter en beter. Ik lette ook op alle details bijvoorbeeld het licht, soms toen ging ik in het licht fotograferen en toen was het gene wat je wou fotograferen niet belicht. Omdat ik tegen de zon in ging staan. En soms keek ik op YouTube of Google om voor tips te zoeken en vragen.


Fotografie is zo leuk omdat je mooie dingen van de natuur vastlegt. En dat je dan eigenlijk kunt zien hoe mooi de natuur wel niet is! En ik ben het ook steeds leuker gaan vinden door Instagram. Wat ik al zei ik krijg en motivatie van, door de leuke reacties, soms de berichtjes die ik krijg onder mijn foto’s. En het leuke is ook je weet wat je volger leuk vindt naarmate zoveel likes je krijgt op een foto. En dan weet je echt waarop je je moet focussen in de natuur. Ik denk dat mijn volgers de Schotse Hooglanders, herten en macro foto’s het leukst vinden.


Bewerken van mijn foto’s doe ik vaak maar dan het meest op Instagram zelf. Maar ik heb een bewerkings programma op mijn mobiel dat heet: Photo Director. Ik gebruik dit alleen wanneer ik het mooi vind. En met Instagram kan je echt super veel!


Ik fotografeer eigenlijk bijna alles wat met de natuur te maken heeft als ik het mooi vind. Maar soms heb ik wel eens dat het vanaf het oog mooier lijkt dan op de camera. En dan ben ik heel kieskeurig. Want als hij mij niet bevalt word hij gewist. Soms bewaar ik ze omdat ik ze altijd nog kan bewerken natuurlijk. Maar meestal fotografeer ik: Herten, Schotse Hooglanders, macro foto’s en vogels. De eerste drie vind ik zelf ook het leukst en mijn volgers ook! Daarom fotografeer ik dat het vaakst. En het rare is dat ik etende vogels bijvoorbeeld in de tuin makkelijker vind fotograferen dan in het wild. Roofvogels vind ik minder moeilijk.


Mijn foto’s kun je bewonderen op Instagram en Facebook. Ik ben het meest actief op Instagram. Op Instagram ben ik elke ochtend voor 08:15 actief. Ik plaats onder elke foto een leuk verhaaltje over de foto zelf en wat hashtags. Zelf vind ik het er verzorgd eruit zien! Ik heb ook veel meer volgers op Instagram (5152) want op daar moet je je volgers actief houden. En op Facebook heb ik 50 volgers, meer dan de helft daarvan zijn mijn vrienden.


Ik doe fotograferen puur voor de lol en als mijn grootste hobby! Ik heb soms wel opdrachten gekregen voor een fotowedstrijd bijvoorbeeld dan moest ik monumenten fotograferen zulk soort dingen. Maar dat zijn niet echt opdrachten. Het zou mij wel leuk lijken om een opdracht te krijgen om iets anders te fotograferen bijvoorbeeld mensen of honden. Maar tot nu toe doe ik het lekker als mij hobby.


Bedankt Youri, super leuk dat je mijn vragen wilde beantwoorden. Ik vind echt dat je een super talent hebt. Hopelijk kunnen we nog lang van je foto's genieten. Zelf ga ik in ieder geval je Instagram in de gaten houden.

Recente berichten
bottom of page