top of page

Persoonlijk | Ik verander!


Ik in augustus '15

De laatste tijd merk ik dat ik, in positieve zin, aan het veranderen ben. Vooral ten opzichte van mezelf, maar ook andere mensen zullen het wel opmerken. Daarom besloot ik om er een artikel aan te wijden.


Het begin

Eigenlijk merk ik vanaf halverwege of het einde van de revalidatie dat ik best wel aan het veranderen ben. Tijdens dat traject heb ik zo ontzettend veel geleerd en vooruitgang geboekt, waardoor ik meer in mezelf ging geloven. Deze veranderingen, groot en klein, zijn weer ontdooit. Ik had de meeste altijd wel, maar het raakte ondergesneeuwd door mijn lichamelijke situatie. Daarnaast had/heb ik ook een depressie, waardoor het allemaal nog iets minder ging.


Sociale contacten

Mijn sociale contacten, dus vrienden en familie, zullen merken dat ik me weer beter voel. Zo spreek ik nu weer dagelijks met een vriend die ik in het laatste jaar wat uit het zicht was verloren. Vrijdag ga ik hem voor het eerst sinds lange tijd weer zien. Ik stond op standje overleven en was daarin niet echt een goede vriendin voor mijn vrienden. Het scheelt natuurlijk ook dat ik nu weer zonder rolstoel op pad kan. Wat ik ook erg leuk vind om te doen is iemand een kaartje sturen. Zelf word ik echt blij van persoonlijke post en ik kan me voorstellen dat dat voor anderen ook geld. Dus, ondanks de hoge postzegel prijs stuur ik kaarten. In de afgelopen periode heb ik ook leuke nieuwe contacten op gedaan, bij revalidatie, maar ook via de site van We helpen! Dit is echt een grote, maar goede stap voor mij. Nog steeds vind ik het lastig als ik 'afgewezen' word, maar kan ook denken dat het dan goed is. Ik ga niet extra veel moeite doen om leuk gevonden te worden als het geen zin heeft.


Directer en eerlijker

Ik ben mezelf een beetje aan het aanleren om directer en eerlijker te communiceren. Ook wanneer hetgeen dat ik te zeggen heb misschien niet leuk is voor de ander. Ik vind het fijn om op die manier wat opener te zijn en er niet om heen te draaien. Wel levert dit af en toe wat botsingen op, maar dat is soms ook nodig om duidelijk je eigen grenzen aan te geven. Ik kom dan ook meer op voor wat ik leuk vind of wil.


Lief zijn voor mezelf

Ja, ik leer het nog wel eens haha. Afgelopen week ben ik naar de kapper geweest. Het plan is om dit vlak voor kerst weer te doen, inclusief een manicure behandeling. Ik gun het mezelf om er leuk uit te zien en mezelf soms iets kleins te geven. Daar word ik echt blij van. Soms ben ik nog echt wel (te) streng voor mezelf hoor, maar dat is denk ik een leerproces.


Doelen stellen en mezelf ontwikkelen

Ik stel mezelf denk ik ook soms wat reële doelen. Genieten van de kleine dingen lukt ook steeds beter en ook als ik geen zin heb of als het regent ga ik twee keer in de week sporten, daardoor voel ik me uiteindelijk beter en ik zie het als een uitdaging om af en toe wat zwaarder te trainen. De laatste tijd ben ik ook bezig mezelf te verdiepen in dingen die ik leuk of interessant vind.


Goede voornemens 2017.

Tja, hier deed ik eigenlijk nooit aan. Toch vind ik het begin van het nieuwe jaar een mooi begin om deze periode af te sluiten. Nieuwe dingen aanpakken, aan mezelf werken en een Joyce 2.0 uitvinden. De jaarwisseling wordt vast emotioneel, maar dat is oké. Ook heb ik voor het eerst echt zin in kerst. Op 1 januari 2017 komt er een artikel met mijn goede voornemens online!


Dit zijn de positieve veranderingen die ik merk. Ik word er echt blij van dat dit blijkbaar ook een kant van mij is. Een kant die ik eigenlijk al heel lang kwijt was.

Recente berichten
bottom of page